Hromadný spam je spíše na ústupu, protože majitelé botnetů, které je rozesílají si našli efektivnější způsoby jak vydělávat peníze. Takže nějaké náhodné anglické spamy, kde vám nabízejí levné stimulanty na všechno jsou dnes už výjimkou. Zato se objevují české spamy, které rozesílají firmy, často mimo ČR.
Postupovat proti nim přitom není nic jednoduchého. Klasické filtry, kde jste si nastavili, že jakmile email obsahuje v odkazu slovíčko Ohlásit, tak jde do spam složky, už nefungují. Spameři moc dobře vědí, že posílají nevyžádanou poštu a chtějí se těmto filtrům vyhnout. Takže se objevují různé varianty jako Již nechci dostávat novinky mailem. Přitom vám jednou dorazí varianta s větou končící mailem jindy emailem anebo e-mailem. Jindy je text pro odhlášení co možná nejneutrálnější. Většinou kliknutí na odkaz stejně nemá žádný vliv, protože jen potvrdíte, že schránku někdo čte, takže vám o pár dnů přijde dalších pět.
Takže můžete například vylepšovat své spam filtry o další slovní spojení až dosáhnete přijatelného stavu. Jenomže pokud jej opravdu neodladíte k dokonalosti může se stát, že nakonec ve spamu skončí i regulérní pošta.
Jenomže co se spamem, který pro jistotu neobsahuje žádný text? Prostě tam nacpou rovnou obrázek, aby váš filtr obešli? Tak předně je třeba se sám sebe zeptat, kdo mi vlastně může poslat obrázek bez jediného řádky textu. Pokud takové emaily nedostáváte tak můžete filtr nastavit tak, aby zahazoval všechno, kde budou velké obrázky. Ať už rozměrem anebo velikostí souboru.
Vzhledem k tomu, že většina lidí občas od někoho fotku anebo screenshot dostane, řeší se to přes whitelist či adresář + kontrola přílohy.
Například u Thunderbird je to:
Content-Type obsahuje multipart/alternative Od není v kontaktech Sebrané kontakty
V případě, že občas nějaký newsletter občas dostanete, tak můžete kontrolovat DKIM podpis. Dnes už se hromadné emaily bez DKIM neposílají, protože je většina velkých poskytovatelů freemailů odmítá (Seznam, Google).
Obecně je jednodušší vytvářet filtry na emailových schránkách, které mají jeden účel a nechodí do nich nic jiného. Například pokud máte schránku pouze osobní, tak do ní nebude chodit žádný newsletter a filtry mohou být daleko tvrdší. Schránku na newslettery si můžete udělat zvlášť. Například na Seznam či Gmail, které mají vlastní efektivní řešení jak se s nevyžádanou poštou vypořádat a navíc jej neustále zlepšují.