Microsoft přitvrdí v pravidlech pro prohlížeče

Poměrně kontroverzní změny v politice přístupu k prohlížečům plánuje Microsoft. S narůstajícím počtem problémů, které přináší různé rozšíření pro internetové prohlížeče se rozhodl, že chce více zasahovat do jejich chodu. Ačkoliv už teď roste snaha tvůrců prohlížečů o větší detekci takzvaného adware, Microsoft si nemyslí, že je dostatečná. Windows tak bude zasahovat i přímo do jejich chodu.

Chystané změny přinesou například nutnost restartovat prohlížeč, pokud si uživatel nainstaluje nové rozšíření. Další změny budou v oprávnění a přístupu rozšíření k dalším částem systémů. Je běžnou praxí, že škodlivý program se snaží přes prohlížeč a nedostatečnou pozornost uživatele dostat k registrům, modifikovat soubory anebo něco spustit. Uživatel si často v záplavě potvrzování nevšimne, co vlastně odklikává a následky mohou být nedozírné. Ačkoliv je to v podstatě chyba uživatele, v dnešní době je nutné už tak trochu myslet za něj a zajistit, aby k nechtěnému proniknutí problémových programů do systému nedocházelo. Nástrahy totiž číhají všude a v dnešní době stále ne každý používá balíček s ochranou proti virům, malware a firewall.

Velkým problémem u malware v pluginech a addonech je důmyslné maskování svého skutečného úmyslu. Často se neprojeví hned ani nepokusí o žádnou útočnou aukci. Vyčkávají na vhodný okamžik, jako je například nepozornost uživatele. To zároveň způsobuje problémy s detekcí.

Proto také zvažuje Microsoft větší důraz právě na vyhledávání známek podezřelého chování. Bohužel to přinese zřejmě i větší množství falešných výsledků. Stále více tvůrců rozšíření totiž překračuje jakousi únosnou mez ve snaze své další produkty nabízet.

Microsoft však trvá do budoucnosti na nulové toleranci pro jakékoliv podezřelé chování. Takže získávání informací o uživateli nad rámec bude odměněno varováním a označením rozšíření za nebezpečné. Někteří tvůrci rozšíření, tak své produkty mohou dostat na blacklist.

Více o Adware

V současné době je velkým problémem rozšíření do prohlížečů právě adware. Jejich cílem je vydělávat peníze pro své tvůrce. Klasickým příkladem je nahrazování reklam na stránkách jinými. Uživatel se tak po kliknutí na ně dostane úplně jinak, než by se původně dostal. V poslední době se také množí případy, kde jsou nahrazovány odkazy v článcích za reklamu. Uživatel se pak místo na zdroje uvedené v článku dostanou nechtěně na reklamní stránky, často plné malware.

Některé stránky mají ochranu proti takzvaným adblock rozšířením. Ty blokují reklamu na webových stránkách. Weby s touto ochranou jsou v některých případech schopné detekovat přítomnost adware jako by se jednalo o adblock. Podivné chování velkých webů, tak může být signálem pro uživatele, že něco není tak úplně v pořádku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.